Yoga

Een van de meest bekende aspecten van yoga zijn de fysieke lichaamshoudingen, asana’s genaamd. In alle vormen van yoga die op beweging gericht zijn komen dezelfde asana’s terug. Dit zijn bijvoorbeeld staande, zittende, liggende of omgekeerde houdingen. Doordat een asana in verschillende stappen en variaties kan worden uitgevoerd is yoga geschikt voor elk niveau. De duur van het vasthouden van een asana bepaalt mede de zwaarte. Er is geen prestatie- of competitie-element in yoga.
Veel asana’s zijn ontwikkeld aan de hand van observaties uit de natuur. De yogi’s waren onder de indruk van de wijze waarop dieren in harmonie met hun omgeving en hun lichaam leven. De dierlijke bewegingen werden nagebootst en zo ontstond een houding. Andere asana’s zijn afgeleid uit de plantenwereld en ook figuren uit Indiase legendes en mythologie vind je terug in asana’s, zoals de krijger Virabharda en Hanuman, de aapgod. Er zijn dynamische en statische asana’s. De zonnegroet is een dynamische cyclus waarbij verschillende houdingen aaneengeschakeld uitgevoerd worden. Bij een statische houding houd je een positie een tijdje vast.
Yoga is echter nog veel breder dan alleen het uitvoeren van asana’s. In India is yoga een filosofie en spirituele levenswijze, terwijl het in het Westen voor veel mensen een vorm van sport is. Dit verschil is helemaal niet erg en het is ook geen enkel probleem als je yoga alleen wilt beoefenen om in vorm te blijven, sterker en soepeler te worden of gewicht te verliezen.
Omdat we in India veel geleerd hebben over yoga, willen we je graag vertellen wat yoga nog meer kan betekenen voor mensen. Ook tijdens de yogalessen is er aandacht voor meer dan alleen de fysieke inspanning. Als je daarnaast meer wilt weten, vraag het dan gerust.

Verschillende stijlen
Er zijn veel verschillende soorten yoga waarbij de asana’s centraal staan in Nederland bekend. Je hebt bijvoorbeeld Hatha Yoga, Ashtanga Yoga, Iyengar Yoga, Bikram Yoga, etc. De lijst is heel erg lang. De verschillende vormen van yoga leggen de nadruk op andere aspecten, bijvoorbeeld: bij Ashtanga Yoga wordt tussen de asana’s een ‘vinyasa’ gedaan om de houdingen op elkaar aan te laten sluiten, zo ontstaat er een vloeiende reeks. De nadruk ligt op het fysiek bezig zijn. Bij Bikram yoga doe je een vast aantal asana’s in een hele warme omgeving. Bij Iyengar Yoga ligt de nadruk op de technische perfectie van de asana’s en het gebruik van hulpmiddelen. Ondanks alle verschillen is het uiteindelijke doel van alle soorten yoga hetzelfde, namelijk een evenwicht bereiken in je lichaam, tussen je lichaam en geest en tussen jezelf en de wereld om je heen.

We geven onder andere Hatha yoga en Astanga yoga. Bij de Ashtanga lessen volgen we de traditionele leer van Sri K. Pattabhi Jois. Tijdens onze Hatha lessen kom je diverse yogastijlen tegen. We hebben zelf onder andere les gehad in Hatha, Ashtanga, Shivananda en Iyengar yoga en we gebruiken de aspecten uit elke stijl die ons het meeste aanspreken. Onze Yoga Teacher Training hebben we gedaan in India bij het Neo Yoga Center Dharamsala. Onze leraren (of Guru’s in India) zijn Akhilesh Bodhi en Prabodh Chaithanya. Voor meer informatie kun je op de site van Neo Yoga Center India kijken.

Yoga is ontzettend veelzijdig; het verhoogt je lichaamsbewustzijn, geeft je een goede houding en leert je beter omgaan met stressvolle situaties. Maar ook heel belangrijk; naast al deze positieve aspecten is het ook gewoon heel leuk om te doen! Het beoefenen van yoga is erg goed voor je lichaam en je geest, ook als je misschien minder geïnteresseerd bent in de Indiase filosofie of de spirituele kant van yoga. Een aantal praktische voordelen zijn:

  • Je bent bezig met het in vorm houden van met je lichaam, op een manier die veel minder belastend is dan bijvoorbeeld fitness of hardlopen.
  • Je verhoogt je lichaamsbewustzijn, je leert je lichaam heel goed kennen.
  • Je krijgt een goede houding. Doordat je lichaam sterker en flexibeler wordt, met name je rugspieren krijg je minder snel klachten zoals RSI of rugklachten.
  • Je leert op de juiste manier te ademen waardoor je hersenen voldoende zuurstof binnenkrijgen om goed te functioneren en heb je meer gevoel van rust en controle.
  • De oefeningen van yoga zijn voor iedereen geschikt, je kunt veel oefeningen zelfs achter je bureau doen op je werk om gewrichten los te maken en spieren te ontspannen.
  • Je leert om je bewust te ontspannen wat erg belangrijk is om je gedachten op een rij te brengen en om te gaan met stressvolle situaties.
  • Door yoga komt je geest tot rust waardoor je je goed kunt concentreren en ontspannen.