Veelgestelde vragen

Ik ben helemaal niet flexibel, kan ik dan yoga doen?
Natuurlijk! het maakt niet uit wat jouw flexibiliteit of kracht voordat je aan yoga begint. Door yoga te doen wordt je soepeler en ontwikkel je je lichaam. Je kunt alle oefeningen altijd doen tot zover het voor jou goed voelt.

Moet ik een eigen mat meenemen naar de les?
Je hoeft geen eigen mat mee te nemen naar de les, wij hebben matten die je kunt gebruiken. Het is wel fijn om op een eigen mat te oefenen. Je kunt een mat uitkiezen die je het prettigst vindt wat betreft grip en materiaal en je weet zeker dat jij de enige bent die er met zijn handen en voeten op zit (de matten in de studio worden ook na elke les schoongemaakt, maar toch). Daarnaast wordt je eigen mat ook onderdeel van je yoga ritueel. Zodra je je mat uitrolt ben je al begonnen met yoga.

Moet ik me van tevoren aanmelden voor een les of kan ik gewoon komen?
Alle vaste lessen in het rooster zijn inlooplessen, je kunt gewoon komen wanneer het jou uitkomt. Het is fijn als je iets voor het begin van de les aanwezig bent, zodat je even rustig aan kunt komen en niet hoeft te haasten. Voor cursussen en workshops vinden we het fijn als je je wel van tevoren aanmeldt.

Kan ik eten voor de les?
Het is het beste om yoga te beoefenen op een lege maag. Dit is niet altijd mogelijk, maar wacht na een grote maaltijd zo’n 3 uur en na een kleinere maaltijd 1 uur. Verder is ook fijn om naar de wc te gaan voor je begint zodat je darmen en blaas leeg zijn.

Wat is het verschil tussen de verschillende soorten lessen die jullie geven?
Kijk hiervoor op de pagina over de verschillende lessen.

Hoe vaak ‘moet’ je yoga doen en wanneer merk je resultaat?
Het antwoord op de vraag is makkelijk: zo vaak als je kunt en wilt! Natuurlijk hangt het er van af wat je wilt bereiken met je yoga beoefening. Vind je het vooral prettig om minimaal één keer in de week een moment voor jezelf te nemen en je lichaam en geest tot rust te laten komen? Dan is het voldoende om één keer in de week naar de les te komen. Wil je graag wat soepeler, flexibeler en sterker worden? Dan heeft zin om vaker te oefenen, in de les, maar ook thuis. Om de voordelen van yoga te beleven, probeer om regelmatig te oefenen en kom regelmatig terug bij dezelfde docent. Als je blijvende resultaten of echte veranderingen wil zien raden we aan om minimaal 2 tot 3 keer te oefenen. Met 1 keer per week kun je perfect andere activiteiten en sporten ondersteunen en/of ontspanning ervaren. Wij oefenen zelf zo vaak mogelijk, omdat we het fijn vinden en weten wat voor effect yoga op ons heeft! Lees hier ook een uitgebreider artikel op ons blog.

Tot wanneer kan ik met lessen meedoen als ik zwanger ben?
Al vanaf het eerste trimester zijn er speciale aanbevelingen voor zwangere vrouwen. Sommige asana’s en pranayama zijn juist goed om tijdens je zwangerschap te doen, andere kunnen schadelijk zijn. Overleg met je docent wat je het beste kunt doen als je de yogalessen wilt voortzetten. Laat het ons zo snel mogelijk weten als je zwanger bent! Kijk ook op de pagina over de lessen tijdens de zwangerschap voor meer informatie.

Kan ik yoga doen tijdens de menstruatie?
Bij lichte menstruatie is het geen probleem om yoga te beoefenen. Luister naar je lichaam en doe waar jij je prettig bij voelt. Sommige yogaoefeningen kunnen menstruatieklachten zelfs verlichten. Omgekeerde houdingen kun je beter vermijden. Gemma heeft ook een uitgebreid artikel op ons blog geschreven over yoga en menstruatie.