Tijdens de zwangerschap

Let op: zaterdag 17 en 24 juni gaat de les wegens vakantie niet door, de donderdaglessen die weken wel!

‘Tijdens de zwangerschap is je lichaam constant in ontwikkeling. Zodra de eicel zich in de baarmoeder innestelt, beginnen de eerste veranderingen in je lichaam. In de negen maanden die volgen groeit de baby in je buik en verander jij geleidelijk mee. Naast deze fysieke veranderingen is de zwangerschap ook geestelijk een bijzondere periode. Vanaf je eerste reactie wanneer je beseft dat je zwanger bent, tot aan het moment van de geboorte van je baby spelen emoties een grote rol. Hierbij zijn ook de hormonale veranderingen van invloed.

Om tijdens de zwangerschap actief te blijven raden we je aan om mee te doen met de zwangerschapsyogalessen. Deze lessen zijn speciaal gericht op veilig bewegen voor moeder en baby. Naast fysieke oefeningen is er aandacht voor de ademhaling, ontspanning en het op een zachte manier stretchen en sterker maken van je lichaam. De nadruk ligt op ontspannen blijven bewegen tijdens je zwangerschap. Door actief bezig te zijn blijf je je op je gemak voelen in je veranderende lichaam. De oefeningen zijn veilig voor moeder en baby. Een moment in de week om bewust stil te staan bij je zwangerschap en te genieten van een tijd die voor je gevoel soms voorbij lijkt te vliegen. Het is een goede voorbereiding op de geboorte van je baby en het moederschap zelf. Je ontmoet andere vrouwen die hetzelfde proces doormaken en je kunt ervaringen delen. Oefeningen die je in de les leert kun je ook thuis gebruiken. Ervaring met yoga is niet nodig om mee te kunnen doen met deze yogalessen. Wij raden aan om het eerste trimester rust te nemen, deze eerste drie maanden wordt de basis van de zwangerschap gelegd. Als je voor je zwangerschap al yoga beoefend en door wil gaan, informeer dan welke oefeningen geschikt zijn om te doen. De meeste vrouwen voelen zich beter in het tweede trimester, de zwangerschap is dan gestabiliseerd.

De zwangerschapsyogalessen worden doorlopend gegeven, net als onze reguliere lessen is er geen begin of einddatum. Je kunt op ieder moment instomen vanaf 14 weken in je zwangerschap en doorgaan tot aan het einde, mits je je goed voelt natuurlijk. De lessen zijn op donderdag van 18:45 tot 19:45 en op zaterdag van 10:15 tot 11:15 met een kopje thee in de keuken na afloop. De kosten zijn hetzelfde als onze andere yogalessen, lees hier onze tarieven. Als je nieuw bent bij de studio is je eerste les, een proefles, gratis! Je kunt je plekje reserveren in online boekingsprogramma momoyoga of komen zonder van te voren aan te melden. Als je aanvullend verzekerd bent is er een kans dat je zorgverzekering de lessen (gedeeltelijk) vergoedt. Onze strippenkaarten zijn een jaar geldig en ook te gebruiken bij de andere lessen van Neo Yoga Delft. Bij de studio is ook een reader te koop voor €12,50 waarin de belangrijkste oefeningen en achtergrondinformatie beschreven staan. Heb je nog vragen? Aarzel niet om even contact op te nemen met Gemma via gemma@neo-yoga-delft.nl of 06-48509687.

Kan ik ook meedoen met de reguliere yogalessen?
Als je regelmatig yogalessen volgt, zwanger wordt en graag door wilt gaan met yoga, laat het dan snel aan je docent weten. Meedoen aan reguliere lessen gaat altijd in overleg met de docent en is op eigen verantwoordelijkheid. Overleg ook met je verloskundige. Al vanaf het eerste trimester zijn er speciale aanbevelingen voor zwangere vrouwen. De docent kan je helpen om gedeeltes van de les aan te passen. Of misschien heb je in deze tijd wel meer behoefte aan rust of een ander soort les. Vraag daarbij advies aan je docent. Sommige asana’s en pranayama zijn juist goed om tijdens je zwangerschap te doen, andere kunnen schadelijk zijn. Ook niet alle yogastijlen zijn geschikt als je zwanger bent. Als je bijvoorbeeld Ashtanga lessen volgt wanneer je zwanger wordt, vraag je dan af of je dit wilt blijven doen of dat je wilt overstappen naar een andere soort les. Kijk altijd wat het beste is voor de gezondheid van jou en je baby. Het is een mooie tijd om uit te vinden wat yoga voor jou betekent.
Wanneer je nog niet eerder aan yoga hebt gedaan is het af te raden om met reguliere yogalessen te beginnen. Tijdens de zwangerschap adviseren we zwangerschapsyoga, waar je op een veilige en speciaal op deze periode gerichte wijze kunt oefenen. Daarnaast is het vaak ook fijn om dit samen met andere zwangere vrouwen te doen zodat je ervaringen kunt delen.