Yin yoga

Yin yoga is vorm van yoga waarbij je lichaamshoudingen aanhoudt voor een langere tijd (3-10 minuten) met ontspannen spieren. Het is afgeleid van de oorspronkelijke Hatha yoga traditie, met invloeden van de Chinese Taoïstische oefeningen en Westerse wetenschap om je algehele gezondheid te verbeteren. Yin yoga in de huidige vorm is ontwikkeld door Paul Grilley, maar de basis van sommige houdingen is terug te leiden zo ver als de Hatha Yoga Pradipika en recenter als beschreven asana’s in de boeken van BKS Iyengar.

Yin yoga is gebaseerd op het Taoïstische concept van yin en yang, tegenovergestelde en complementaire principes in de natuur. Dit is ook terug te vinden in het menselijk lichaam. ‘Het bindweefsel en de gewrichten zijn yin, omdat ze stijf en niet elastisch zijn. De spieren zijn yang: elastisch en zacht’ zegt Paul Grilley.
Yin yoga werkt op de yin gedeeltes van het lichaam; ligamenten, gewrichten, kraakbeen, botten en fascia. Deze oefen je door ze op een ‘yin manier’ te benaderen. Je bereikt deze plekken alleen door een houding voor een lange periode vast te houden en door je spieren te ontspannen. Je kunt de yin principes toepassen in het hele lichaam, maar voornamelijk wordt er gefocust op de ruggengraat en het onderlichaam omdat, geleidelijk als we ouder worden, dit het gebied is dat het meest verstard.

Ondanks dat het een meer passieve vorm van yoga is, betekent het niet dat het een makkelijke vorm van yoga is. Je oefent om aandacht te hebben; aanwezig te zijn. Je beleeft met aandacht wat er gebeurt op dit moment tijdens de oefeningen. Zo ervaar je je lichaam en leer je het kennen. Het loslaten van verwachtingen van hoe het er uit moet zien of hoe het zou moeten zijn, maar voelen hoe het voor jou is, nu. Je komt in de houding, vindt dat punt waar je weerstand voelt en blijft daar. Je keert naar binnen en merkt op hoe het voelt. De houding werkt voor je als je voelt dat je lichaam gestretcht, samengeknepen of gedraaid wordt. Na 30 seconden of een minuut ontspant en opent het lichaam meestal en is het mogelijk om de houding te verdiepen, maar ook niet altijd, luister naar je lichaam en respecteer wat het je vertelt.

Als je regelmatig yin yoga beoefent kan het:
– Stress reduceren
– Je gewrichten mobiliseren, meer beweeglijkheid geven in je lichaam
– Lichamelijke spanningsklachten verminderen
– Een ‘open mind’ creëren
– Stilte brengen: geest en lichaam kalmeren en balanceren
– Piekeren en angsten verminderen
– Zorgen voor een betere circulatie
– Diepere ontspanning geven
– Flexibiliteit verbeteren
– Balans brengen in de interne organen en een betere doorstroming van chi of prana creëren door meridiaan stimulatie

In het lessenschema kun je zien wanneer er yin yoga te volgen is.