Hatha yoga actief

In de actieve Hatha yoga ligt de nadruk op lichamelijke inspanning, de juiste uitvoering van de asana’s en pranayama en het vinden van een goede balans in je lichaam en geest. Actieve asana’s worden afgewisseld met meer ontspannende asana’s. Dit is belangrijk om niet te moe te worden en geconcentreerd te blijven. Je bent constant op een bewuste manier met je lichaam en geest bezig. De lessen zijn dynamisch, we laten asana’s zo goed mogelijk op elkaar aan sluiten zodat ze op een natuurlijke manier elkaar opvolgen. Hierdoor hebben sommige stukken in de les soms ook wat meer weg van een Vinyasa flow les. Het blijft Hatha yoga doordat we houdingen ook langer vasthouden, waardoor er meer verdieping ontstaat. Geen les is precies hetzelfde, elke docent geeft zijn of haar eigen invulling aan de oefeningen die je doet. Uiteraard herhaal je ook veel, zodat je de tijd hebt om te leren, maar het wordt nooit saai.

De opbouw van de les ziet er globaal gezien voor iedere les hetzelfde uit. We beginnen met korte concentratie of ontspanningsoefening om je aandacht bij yoga te brengen. Hierna doen we een warming-up om je spieren en gewrichten los te maken. Daarop volgt de zonnegroet om je goed op te warmen en ook je concentratie nog meer bij de les te brengen. Het grootste gedeelte van de les besteden we aan de verschillende asana’s, met tussendoor korte ontspanningsmomenten. Dit gedeelte van les varieert; de ene keer doe je misschien meer gedraaide houdingen, de andere keer nemen we de tijd om de hoofdstand te leren en de volgende les ligt de nadruk op achteroverbuigingen. Tegen het eind van de les volgt nog een ademhalings- of concentratie oefening. We sluiten de les af met een eindontspanning om je lichaam en geest helemaal tot rust te brengen. Na de les is er tijd voor een kopje thee als je dat wilt en kunnen we nog even napraten over de les.

‘s Ochtends vroeg (7.00 tot 8.00) kun je op woensdag en vrijdag je dag fris beginnen met actieve Hatha yoga! Deze vroege ochtendles zal je energie geven voor de komende dag en je helpen geconcentreerd te blijven. Ook is je hoofd ‘s ochtends nog wat ‘leger’ wat je ook zal helpen om geconcentreerd met yoga bezig te zijn. Kijk verder in het rooster voor alle lestijden.