Hatha yoga

De meeste lessen in ons rooster zijn actieve Hatha yoga lessen. Daarnaast geven we ook rustige Hatha yoga. Hatha yoga is de oudste vorm van yoga. In de Hatha Yoga Pradipika (Swami Satmarama, 15e eeuw) staan de asana’s beschreven die nu nog steeds worden beoefend. Yoga komt oorspronkelijk uit India. Het woord ‘yoga’ betekent letterlijk ‘samenvoegen’ of ‘in evenwicht brengen’. Het doel van yoga is om evenwicht te bereiken tussen je lichaam, je geest en de wereld om je heen.

De lessen zijn voor ieder niveau geschikt doordat we bij elke asana verschillende opties geven. De houdingen hebben voor beginners net zo veel (of misschien wel meer) voordelen als voor gevorderde yoga beoefenaars. Door het uitvoeren van asana’s krijg je meer contact met je lichaam. Je leert om te luisteren naar je lichaam: doen wat voor jou goed voelt door niet over je grenzen heen te gaan, maar jezelf wel uit te dagen. Het bewust gebruiken van spierspanning en ontspanning is bij alle asana’s belangrijk, daarnaast is er aandacht voor de ademhaling. Het leren beheersen van je ademhaling is erg belangrijk bij yoga. Een juiste ademhaling zorgt er voor dat er steeds voldoende zuurstof bij je spieren en hersenen komt zodat je geconcentreerd blijft en niet te moe wordt.

Veel mensen hebben een verkeerde ademhaling waarbij ze maar een klein deel van hun longcapaciteit gebruiken. De ademhaling is dan oppervlakkig, waardoor er te weinig zuurstof in het lichaam komt. Dit komt bijvoorbeeld vaak voor bij mensen met veel stress. Tijdens de yogales besteden we veel aandacht aan de ademhaling en we leren je bewuster adem te halen. Tijdens de asana’s geven we duidelijk aan hoe de ademhaling de beweging kan ondersteunen en in veel lessen is er ook ruimte voor pranayama (=ademhalings oefeningen).

Ook oefeningen in bewust ontspannen, concentratie en positief denken keren regelmatig terug in de lessen. Door dit te oefenen wordt je opmerkzamer en bewuster. Je komt geestelijk en lichamelijk meer in evenwicht, krijgt meer innerlijke kalmte en wordt minder gevoelig voor stress. Je leert (voor)oordelen, frustraties en verwachtingen los te laten. Dit zijn niet alleen goede oefeningen om je lichaam en geest te versterken, maar ook om het makkelijker te maken steeds meer aanwezig te zijn in het gewone dagelijks leven en met je aandacht bij het moment te blijven.

“The Body Is My Temple, Asanas Are My Prayers” – B.K.S. Iyengar