Ashtanga yoga

Ashtanga yoga is een uitdagende en dynamische vorm van yoga, ontwikkeld door Sri K. Pattabhi Jois. Het verschil met de traditionele Hatha yoga is vooral het dynamische aspect van Ashtanga yoga. Je houdt elke asana vijf ademhalingen vast en tussen de asana’s doe je een Vinyasa om van de gehele oefening een doorgaande beweging te maken. Naast de Vinyasa is ook de ademhaling een belangrijk aspect van Ashtanga Yoga. Je ademt gedurende je volledige oefening in de Ujjayi ademhaling. Dit doe je om je aandacht bij een diepe en gelijkmatige ademhaling te houden. Het maken van het geluid bij de in- en uitademing kan je goed helpen om bewust diep te blijven ademen. Verder bestaat de oefening uit een vaste serie asana’s die je altijd in dezelfde volgorde doet.

Je start de les, net als in de actieve Hatha yoga lessen, altijd met de zonnegroet. Bij Ashtanga yoga doe je echter twee varianten: Surya Namaskar A en B. Na de zonnegroeten volgt de ‘standing sequence’, een serie staande houdingen, wederom op het ritme van de ademhaling. Je sluit de serie af met een ‘closing sequence’, een serie houding waaronder de schouderstand en hoofdstand. Tussen deze ‘standing sequence’ en ‘closing sequence’ ligt de serie asana’s die je gaat oefenen. Deze serie ligt per niveau vast. Je start met de Primary Serie, daarna de Intermediate Serie, Advanced Serie A, Advanced Serie B, etc.

Wil je graag meer weten over Ashtanga yoga? Op onze blog hebben we een aantal artikelen geschreven over Ashtanga yoga.

Traditioneel wordt Ashtanga yoga zes dagen per week beoefent, met uitzondering van de dagen van volle maan en nieuwe maan. Lees hier meer over de invloed van de maan op je oefening. Voor vrouwen geldt ook dat de eerste dagen van menstruatie ‘vrije dagen’ zijn.

“Practice and all is coming” – Sri K. Pattabhi Jois

David demonstreert de eerste zonnegroet, Surya Namaskar A

En de tweede, Surya Namaskar B

Vinyasa