Duizelig tijdens of na yoga?

We horen het af en toe, tijdens of na de les: mensen die duizelig worden. Bijvoorbeeld bij te snel omhoog komen na een staande vooroverbuiging, te snel opstaan na het liggen op de rug of soms pas na de les bij thuiskomst. Volgens het Duizeligheidscentrum is een duizelig gevoel moeilijk te definiëren. Niet iedereen bedoelt hetzelfde met het begrip duizeligheid. Er bestaan verschillende vormen van duizeligheid en het kan veel oorzaken hebben. De oorzaak is niet altijd duidelijk, maar als je er eenmaal achter bent gekomen wat voor de duizeling zorgt is het vrij makkelijk te verhelpen. Wat meer drinken voor de les, rustiger opstaan of beter letten op diep ademen kan er al voor zorgen dat de duizeligheid verdwijnt. In dit artikel zetten we de verschillende bekende oorzaken van duizeligheid, en mogelijke oplossingen, voor je op een rij zodat je kunt kijken wat wellicht op jou van toepassing is.

Vochttekort

Duizeligheid kan een signaal van je lichaam zijn dat je vochttekort hebt. Het is belangrijk om goed te blijven drinken op een dag. Als je vochtbalans uit evenwicht raakt wordt de urineproductie door de nieren minder en het natriumgehalte in het bloed kan te hoog oplopen of dalen. Op lange termijn kan je bij te weinig drinken een groter risico lopen op blaasontstekingen, nierproblemen en hartproblemen. Let er dus goed op dat je voldoende drinkt gedurende dag! Veel koffie drinken is bijvoorbeeld ook niet zo goed voor je. Koffie zorgt er juist voor dat je lichaam vocht afvoert in plaats van opneemt.

Lage bloeddruk
Soms, zonder het te weten, kun je een te lage bloeddruk hebben. Meestal leidt een lage bloeddruk niet echt tot klachten, maar als je bloeddruk dusdanig laag is, krijgen je hersenen te weinig zuurstof en treden er vaak als eerste storingen in de hersenen op. Dit komt omdat de hersenen zich bovenin het lichaam bevinden en het bloed moet tegen de zwaartekracht in om de hersenen te bereiken. Hierdoor wordt je licht in je hoofd of duizelig, zeker als je te snel opstaat. Het is belangrijk om tijdens de les rustig omhoog te komen. Houdingen waarbij je je hoofd lager brengt dan je hart kunnen helpen tegen een lage bloeddruk. Zout is belangrijk voor je als je last hebt van een lage bloeddruk. Alleen water drinken is dan niet zo goed, sportdrank met toegevoegde suikers en zouten is beter.

Ademhaling

Zoals we ook al zagen bij de lage bloeddruk, is het belangrijk dat er steeds voldoende zuurstof bij de hersenen komt. Als je niet goed ademhaalt, bijvoorbeeld door een chronische verstopping van je holten of problemen met je neus, komt er te weinig zuurstof in je bloed en naar je hersenen. Je zult hier misschien weinig last van hebben tijdens de les, omdat je steeds bewust goed aan het ademen bent. Na de les, als je weer minder bewust met je ademhaling bezig bent, kan je opeens last krijgen van duizeligheid. Bij een chronische verstopping van je holten kan een neti-pot helpen om alles goed door te blijven spoelen.

Lage bloedsuikerspiegel
Hypoglykemie, oftwel een te lage suikerspiegel in je lichaam, kan leiden tot duizeligheid. Dit komt opnieuw door de hersenen. Je hersenen verbruiken veel suikers om te blijven werken, als er te weinig suiker binnenkomt geven ze een signaal af. Dit kan duizeligheid zijn, maar ook honger, zweten, hartkloppingen, gapen, verwardheid, beven, rusteloosheid, tintelingen in handen, voeten of lippen, wazig of dubbelzien, hoofdpijn en een wisselend humeur. Zorg er, om dit te voorkomen, voor dat je regelmatig eet en misschien voor de yogales nog een suikerhoudende drank of eten inneemt.

Dit zijn een aantal, redelijk veel voorkomende, oorzaken van duizeligheid. De lijst is nog langer, kijk bijvoorbeeld hier of hier. Eén oorzaak willen we nog toelichten, omdat die specifiek bij yoga kan voorkomen. Bij een buiging van de nek naar achteren wordt bij sommige mensen een ader naar de hersenen een beetje afgekneld, waardoor er minder bloed naar de hersenen gaat. Dit kan ook voor een gevoel van duizeligheid zorgen. Als je hier last van hebt, kijk dan bij houdingen als ustrasana uit dat je je nek niet teveel naar achter buigt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: